وب وان-طراحی سایت

وب وان-طراحی سایت

جدیدترین مطالب و نکات در مورد طراحی سایت و سئو
وب وان-طراحی سایت

وب وان-طراحی سایت

جدیدترین مطالب و نکات در مورد طراحی سایت و سئو

5 گام مهم در فرآیند برنامه ریزی وبسایت

اگر وبسایت شرکتتان به یک تعمیر اساسی احتیاج دارد_ یا اگر هنوز درکل سایتی ندارید- مدیریت پروژه می تواند هراسناک باشد. به هرحال، سایت شما هسته حضور آنلاینتان است، و باید انعکاسی دقیق از آنچه شرکتتان ارائه می دهد، باشد.

اما پیش از آنکه بتوانید هرگونه فعالیتی در سایت انجام دهید، باید برنامه ای مناسب داشته باشید. بنابراین اگر درحال  طراحی سایت جدید از پایه هستید، فرآیند برنامه ریزی وبسایتتان باید شامل گامهایی باشد که در پائین ذکر کرده ایم.

1-   سایت کنونیتان را ارزیابی کنید


اگر وبسایتی ندارید می توانید از این گام رد شوید. اما اگر دارید (حتی اگر یک صفحه با اطلاعات تماس باشد)، قبل از پیشروی، باید حضور آنلاین کنونیتان را ارزیابی کنید.

نام دامنه

در ابتدا، باید نام دامنه خودتان را در نظر بگیرید. آیا اسم دقیق کسب و کارتان است؟ اگر نه، آیا آن دامنه در دسترس است؟

درحالت ایده آل، می توانید برای حداقل سردرگمی مشتریان، نام دامنه کنونیتان را حفظ کنید_ اما اگر فرصت تغییر به یک مورد بهتر را دارید، باید آنرا پیش از ایجاد سایت جدیدتان انجام دهید.

ساختار URL (منبع یاب یکنواخت)

URL  خودتان ارزیابی کنید.

URLها برروی سایت کنونیتان چگونه راه اندازی شده اند؟ آیا قابل خواندن و متناسب با محتوای صفحاتتان هستند؟ آیا چندین زیر پوشه به وضوح نام گذاری شده دارید؟ اگر اینطور است، بدون تغییر نگه داشتن این URL  ها در هنگام ایجاد سایت جدیدتان، نیاز به جهت دهی مجدد را بین می برد.

از طرف دیگر اگر URLها از کاراکترهای به ظاهر تصادفی تشکیل شده باشند، بهتر است با سایت جدیدتان یک ساختار URL جدید ایجاد کنید. با این حال، مطمین شوید که گزارشی ازاین URLها داشته باشید تا بعدا بتوانید تغییر مسیرهای مناسبی ایجاد کنید.

محتوا

بی شک محتوای سایتتان، مهمترین عنصر است. عنصری که برای بازدیدکنندگان اطلاعات مورد نیازشان را فراهم می کند، به آنها می گوید به عنوان یک شرکت چه کسی هستید، و آنها را برای مبادله کردن متقاعد می کند.


اگر محتوای موجود سایت تمامی سه هدف بالا را برآورده نمی کند، لازم است بازنویسی شود- به همین سادگی. این موضوع را بخشی از فرآیند برنامه ریزی (و بودجه) خودتان قرار دهید، نه اینکه بعدا بخواهید به آن فکر کنید.

محوای سایتتان می تواند گستره ای از محتوای نوشتاری، بلاگ، داده نگاری، ویدئو، و ... باشد.

2-    گزینه های سامانه های مدیریت محتوایتان را بررسی کنید.


راههای مختلفی برای ایجاد یک سایت وجود دارد، و موردی که انتخاب می کنید عمدتا مربوط به اولویت های شخصی است.

هفت اصل طراحی یک وبسایت خوب


اولین گزینه شما ایجاد یک سایت با HTML مستقیم است، به این معنی که کل سایت از پایه کدگذاری خواهد شد. عموما ساخت این سایتها زمان بیشتری طول می کشد، اما امکان سفارشی سازی کامل ظاهر و عملکرد را فراهم می کند.

مزیت سایتهای اچ تی ام ال این است که اگر اشکالی پیش بیاید، توسعه دهنده ای که آنرا ایجاده کرده، مشکل زیادی برای شناسایی و رفع آن اشکال نخواهد داشت. با اینحال، به روزرسانی سایت نیاز به کمی دانش کد نویسی دارد.

گزینه دیگر شما، استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS، مثل وردپرس، است. هنگامی با یک سیستم مدیریت محتوا سایتی ایجاد می کنید، یک پنل مدیریتی به دست می آورید که ورود به سیستم و ایجاد تغییرات را به فرآیندی آسان تبدیل می کند. اگر هیچگونه تجربه کد نویسی ندارید اما می خواهید خودتان بتوانید به روزسانی سایت را انجام دهید، این مورد می تواند گزینه بهتری باشد.

با این حال، از آنجایی که سیستم مدیریت محتوا توسط توسعه دهندگان شخص ثالث ساخته می شود، گاهی اوقات ممکن است دست یابی به سطح یکسان سفارشی سازی، نسبت به  یک سایت HTML، چالش برانگیزتر باشد.

3-   عملکردهای مورد نیازتان را تعیین کنید

توسعه دهنده مناسب

اگر تمام چیزی که می خواهید یک سایت ساده با متن، تصویر، و اطلاعات تماس است، روند ساخت نسبتا آسان خواهد بود. اما اگر به دنبال عملکردهای اضافی هستید، باید پیش از استخدام توسعه دهنده، تعیین کنید چه می خواهید.

برای مثال، آیا می خواهید یک فروشگاه تجارت الکترونیک را میزبانی کنید تا بتوانید به طور مستقیم محصولاتتان را روی سایت خودتان بفروشید؟ یا تنها عنصر تعاملی که نیاز دارید یک فرم تماس است؟

دانستن اینکه سایتتان چه کارهایی باید انجام دهد، انتخاب توسعه دهنده ای که مناسب پروژه شما باشد را بسیار آسانتر می کند.

تفاوت‌های بین‌ طراح سایت و طراح گرافیک


4-    انتخاب یک طراح یا توسعه دهنده وب

هنگامی که درمورد پروژه‌تان اطمینان حاصل کردید، باید یک طراح یا توسعه دهنده وب انتخاب کنید تا سایتتان را طراحی و راه اندازی کند. اگر یک تیم توسعه درون سازمانی دارید، لازم نیست نگران این مورد باشید. اما اگر مثل اکثر شرکتها هستید، احتیاج دارید تا یک آژانس یا توسعه دهنده مستقل استخدام کنید.

این گام نباید دست کم گرفته شود، زیرا طراحی که با آن کار می کنید، نهایتا مسئول موفقیت سایت شرکتتان خواهد بود.گزینه هایتان را بررسی کنید، و اطمینان حاصل کنید که طراحی که در نظر گرفته اید، درمورد کار به خصوصی که پروژه تان شامل خواهد شد تجربه داشته باشد.

اگر هنوز درمورد آژانس خاصی تصمیم نگرفته اید، توصیه می کنیم اسامی و اطلاعات تماس مشتریانشان را درخواست کنید. هنگامی که با افرادی که با یک آژانس به خصوص کار کرده اند صحبت می کنید، درک بهتری از اینکه انتخاب مناسبی است یا خیر، پیدا خواهید کرد.

5-   بودجه‌تان را نهایی کنید

بعد از اینکه توسعه دهنده مناسب را پیدا کردید، پیش از اینکه کار را آغاز کنند باید مطمئن شوید که از نظر هزینه باهم اتفاق نظر دارید.

پروژه را مرور کنید، سپس درمورد برآوردهای زمان و هزینه سوال کنید. این موضوع بسته به اندازه و تجربه تیمشان متفاوت خواهد بود، اما مهم است که شما هردو، انتظارات یکسانی داشته باشید.


هفت اصل طراحی یک وبسایت خوب

طراحی یک وب سایت خوب نیازمند متخصص‌‌های گوناگونی‌ست که در زمینه‌‌های مختلف تخصص دارند. تلاش جمعی انها باید زمانی عملی شود که قرارست تصمیمی حیاتی گرفته شود. در این مقاله، ۸ اصل طراحی یک وب سایت خوب را که باید حین ساختش به آن فکر کنیم، عنوان می‌کنیم. این اصول طراحی قطع‌به‌یقین در طراحی‌‌های تأثیرگذار و ارتقای کاربردپذیری وبسایت به طراحان وب کمک خواهد کرد.
این 7 اصل که وب سایت‌‌تان را به سایتی زیبا، کاربرپسند، اثرگذار و سرگرم‌کننده تبدیل می‌کنند، به این شرح‌اند:
1) سادگی بهترین است
این احتمال وجود دارد که وب سایت بیش‌ازاندازه کارشده جواب ندهد. ممکن است درج المان‌‌های بی‌اندازه در سایت حواس بازدیدکنندگان را از هدف اصلی سایت‌‌تان دور کند. سادگی همیشه در طراحی‌‌های اثرگذار جواب می‌دهد. طراحی شسته‌رفته و زنده نه تنها وب سایت را جذاب می‌کند، بلکه به کاربر کمک می‌کند تا به شکلی یک پارچه از صفحه‌ای به صفحهٔ‌ دیگر هدایت شود.
بارگذاری وب سایتی که ویژگی‌‌های طراحی‌اش کاربردی نیستند ممکن است خسته‌کننده باشد. تا جای ممکن ساده طراحی کنید تا برای بازدیدکنندگان براحتی قابل‌استفاده باشد و بتوانند به سادگی مسیرشان را پیدا کنند.
2) ثبات
ثبات در طراحی سایت خیلی اهمیت دارد. به تطبیق المان‌‌های طراحی‌ در کل صفحات سایت توجه کنید. فونت‌‌ها، سایزها، عناوین اصلی و فرعی، و استایل دکمه‌ها همگی باید در کل وبسایت یکسان باشند. همه‌چیز را از پیش برنامه‌ریزی کنید. فونت‌‌ها و رنگ‌‌های مناسب را برای متون و دکمه‌‌ها و ... را نهایی کنید و در کل روند ساخت سایت از همین روند پیروی کنید. صفحات آبشاری (CSS) برای حفظ اطلاعات کامل دربارهٔ استایل‌‌ها و المان‌‌های طراحی سودمندند.
3) تاییوگرافی و خوانایی
صرفنظر از اینکه طراحی‌‌تان تا چه اندازه خوب باشد، متن سایت هنوز در طراحی تعیین‌کننده است، زیرا اطلاعات موردنظر کاربران را در اختیارشان می‌گذارد. چون جستجوگران موتورهای جستجو با این داده‌‌ها بسیار آشنا هستند، به بخش لاینفک فعالیت‌‌های «سئو» تبدیل می‌شوند. شما باید ظاهر جذاب و خوانای تایپوگرافی سایت‌‌تان را حفظ کنید، و توأمان از کلیدواژه‌‌ها، ابرداده‌‌ها و سایر المان‌‌های حساس به سئو به شکلی مهارت‌آمیز بهره ببرید.
طراحی سایت
فونت‌‌هایی که خوانش راحتی دارند نیز در نظر داشته باشید. برای هر یک از المان‌‌های طراحی مانند عناوین، متون اصلی، دکمه‌‌ها و غیره ترکیب‌‌های مناسب از طرح حروف بسازید.
4) سازگاری با موبایل

با در نظر گرفتن استفادهٔ همواره رو‌به‌افزایش گوشی‌‌های هوشمند، تبلت‌‌ها و فبلت‌ها، طراحی وب باید برای صفحه‌‌های نمایش مختلف قابل‌استفاده باشد. اگر طراحی وبسایت‌‌تان همهٔ سایزها را پشتیبانی نکند، احتمالاً از رقابت با رقبای‌‌تان عقب می‌مانید. استودیوهای طراحی وب یا سرویس‌پوینت‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از آنجا طرح دسکتاپ‌‌تان را به طرحی واکنشی و سازگارپذیر برای همه نوع صفحه نمایش تبدیل کنید.
5) رنگ‌بندی و تصاویر
ترکیب رنگ عالی کاربران را جذب می‌کند، اما ترکیب رنگ ضعیف ممکن است منجر به حواسپرتی‌شان شود. پس باید رنگ‌بندی بی‌نقصی برای وبسایت‌‌تان انتخاب کنید که بتواند جوّی خوشایند ایجاد کند، و بدین شکل، تأثیر خوبی روی بازدیدکنندگان بگذارد. با انتخاب رنگ‌بندی تکمیلی برای ایجاد ظاهری متعادل در طراحی‌‌تان تجربیات کاربری را ارتقا دهید. فراموش نکنید که از فضای سفیدرنگ استفاده کنید، زیرا باعث می‌شود وبسایت‌‌تان از بی‌نظمی و آشفتگی ظاهری در بیاید. بعلاوه،از رنگ‌‌ها زیادی استفاده نکنید. سه تا چهار رنگ‌بندی برای طراحی جذاب و شسته‌رفته یک وبسایت تعداد زیادی‌ست.
همین‌طور، در استفاده از تصاویر هم افراط نکنید. از تصاویر زنده زیادی استفاده نکنید.
6) بارگذاری آسان
هیچ‌کسی وبسایتی که بارگذاری آن زمان زیادی ببرد دوست ندارد. پس با بهینه‌سازی اندازهٔ تصاویر، ترکیب کدها در قالب یک CSS مرکزی یا فایل جاوااسکریپت که تعداد درخواست‌‌های HTTP را کمتر می‌کند، این مسئله را در نظر بگیرید. بعلاوه، برای ارتقای سرعت بارگذاری، HTML، جاوااسکریپت و CSS را فشرده کنید.
7) ارتباط
هدف نهایی بازدیدکنندگان دستیابی به اطلاعات است، و اگر وبسایت‌‌تان بتواند به‌شکلی کارامد راه ارتباطی‌شان را برقرار کند، به احتمال زیاد وقت بیشتری را صرف سایت‌‌تان می‌کنند. ترفندهایی که می‌توانند در برقراری ارتباط آسان بازدیدکنندگان موثر باشند عبارتند از: ساماندهی اطلاعات با استفادهٔ خوب از عناوین اصلی و فرعی، و استفاده از شماره‌گذاری جملات به جای جملات بلند و ناجور.